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CLIL in lower secondary biology classes

Blaha, Ines (2017) CLIL in lower secondary biology classes.
Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Dalton-Puffer, Christiane

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DOI: 10.25365/thesis.46431
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-25408.24361.461365-9

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Abstract in English

The enthusiasm for Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Europe has risen steadily in recent decades, resulting in a vast number of different CLIL programs offered in mainstream education. However, even though CLIL is often claimed to have a strong positive impact on students’ motivation, language learning success and cognitive development, studies focusing on actual students’ perceptions are rather limited. Therefore, this thesis aims to examine Austrian lower secondary students’ attitudes and learning experiences over the course of a CLIL project on evolution in biology. Two 7th grade classes participated; one was taught in English and the other in German. Surveys handed out before and after the 2 lessons should help to investigate students’ thoughts on CLIL in comparison to their regular lessons. Results reveal students’ significant enthusiasm for the approach, especially concerning its activating and communicative methodology. Even though students’ English was restricted to an A2 level, the CLIL project was rated higher than their regular biology or English lessons in all feedback questions. However, in order to maintain the quality of CLIL, teacher training and support must be further expanded. Insights gained from the project might be especially relevant for CLIL teachers and researchers working on the improvement of this rapidly expanding approach.

Schlagwörter in Englisch

CLIL / lower secondary education / Austria / biology / evolution / learning experience / students' attitude

Abstract in German

Die Begeisterung für das Konzept ‘Content and Language Integrated Learning’ (kurz CLIL) hat in Europa in den letzten Jahrzehnten stetig zugenommen. Heutzutage gibt es diverse Formen von CLIL die in öffentlichen Schulen praktiziert werden. Obwohl CLIL oftmals als besonders motivierend, effektiv und anregend dargestellt wird, ist die Anzahl der Studien die sich mit der tatsächlichen Sichtweise der SchülerInnen beschäftigt relativ gering. Aus diesem Grund versucht diese Diplomarbeit die Erfahrungen und Einstellungen von SchülerInnen zu CLIL mittels eines Projektes zum Thema ‚Evolution‘ im Biologieunterricht zu erforschen. Zwei Klassen der 7. Schulstufe nahmen an der Studie teil, in der einen wurde auf Deutsch und in der anderen auf Englisch unterrichtet. Ergebnisse zeigen die Begeisterung der SchülerInnen für CLIL, vor allem für die aktivierenden und kommunikativen Methoden des Konzepts. Obwohl das Englisch der SchülerInnen sich auf A2 beschränkte, schnitt CLIL in allen Feedbackfragen besser ab als der reguläre Unterricht. Um die Qualität von CLIL jedoch aufrecht erhalten zu können, bedarf es grundlegender Trainingsprogramme und Unterstützung der Lehrenden. Eindrücke die durch diese Arbeit gewonnen wurden könnten vor allem für CLIL LehrerInnen und Forscher die an der Verbesserung von CLIL arbeiten relevant sein.

Schlagwörter in Deutsch

CLIL / untere Sekundarstufe / Österreich / Biologie / Evolution / Lernerlebnis / Schülerperspektive

Item Type: Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Author: Blaha, Ines
Title: CLIL in lower secondary biology classes
Subtitle: influences of a CLIL project on Austrian students’ learning experiences and attitudes
Umfangsangabe: 116, 51 Seiten : Illustrationen, Diagramme
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Studiumsbezeichnung bzw.
Universitätslehrgang (ULG):
Lehramtsstudium UF Englisch UF Biologie und Umweltkunde
Publication year: 2017
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Dalton-Puffer, Christiane
Assessor: Dalton-Puffer, Christiane
Classification: 18 Einzelne Sprachen und Literaturen > 18.04 Englische Sprache
42 Biologie > 42.21 Evolution
81 Bildungswesen > 81.61 Didaktik, Hochschuldidaktik
AC Number: AC14510207
Item ID: 46431
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

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