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Improving students’ foreign language competence through Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Physical Education

Gruber, Karin (2015) Improving students’ foreign language competence through Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Physical Education.
Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Dalton-Puffer, Christiane

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URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30452.59277.718264-2
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Abstract in English

This diploma thesis deals with the question, of how students’ English competency can be improved through an interdisciplinary CLIL project in Physical Education at the lower secondary level in Austria. To answer this research question, eight interdisciplinary CLIL lessons were audio and video recorded and subsequently analysed qualitatively and quantitatively. This case study shows that a wide range of verbal and non-verbal means are employed to increase the interlocutors’ comprehension of the foreign language input. It is also evident that learners as opposed to the language teacher make significantly less use of these communication means. The analysis of output opportunities also shows that the teacher rarely pushes learners towards producing correct, meaningful and appropriate utterances. The examination of teacher-student interactions is in line with the previously mentioned findings. Furthermore, the results confirm that a two-week CLIL project in Physical Education leads to an expansion of students’ vocabulary. In the EFL context the students mainly retained single terms, whereas in the CLIL context predominantly informal conversational expressions were acquired through their mere use. Especially useful opportunities for foreign language acquisition seem to be cross-curricular homework tasks intended to prepare or reflect on individual project lessons. Despite the many positive aspects of the CLIL project, students’ feedback reveals that the movement time is perceived to suffer from the tuition in a foreign language to some extent. Nevertheless, it can be said that the material and physical context proves to be ideal for CLIL implementation in Physical Education.

Schlagwörter in Englisch

input / output / interaction / scaffolding / football / hockey / CLIL / PE / foreign language competence / second language acquisition

Abstract in German

Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit der Fragestellung, wie die englische Sprachkompetenz von Unterstufenschülern und Unterstufenschülerinnen durch ein fächerübergreifendes CLIL-Projekt im Fach „Bewegung und Sport“ in Österreich verbessert werden kann. Zur Beantwortung der Forschungsfrage wurden acht Unterrichtsstunden per Video und Audio aufgezeichnet und anschließend qualitativ und quantitativ ausgewertet. Die Fallstudie zeigt, dass eine Vielzahl an verbalen und non-verbalen Kommunikationsmitteln zur besseren Verständlichkeit des fremdsprachlichen Inputs eingesetzt wird. Im Gegensatz zur Lehrperson machen Lernende deutlich weniger Gebrauch dieser kommunikativen Mitteln. Die Analyse des Outputs zeigt auch, dass Lernende selten von der Lehrperson aufgefordert werden richtige, sinnvolle und situationsadäquate Aussagen zu formulieren. Die Betrachtung der Interaktionen zwischen Lehrperson und Lernenden liefert ähnliche Erkenntnisse. Des Weiteren bestätigen die Ergebnisse, dass ein zweiwöchiges CLIL-Projekt im Fach „Bewegung und Sport“ zur Erweiterung des fremdsprachlichen Wortschatzes der Schüler und Schülerinnen führt. Dies wird durch die vermehrte Verinnerlichung einzelner Begriffe im EFL-Kontext und vorwiegend umgangssprachlicher Phrasen im CLIL-Kontext ersichtlich. Besonders nützlich für den Fremdsprachenerwerb erweisen sich fächerübergreifende Hausaufgaben zur Vor- und Nachbereitung einzelner Projektstunden. Trotz der vielen positiven Aspekte des CLIL-Projekts geht aus dem Feedback der Schüler und Schülerinnen hervor, dass die Bewegungszeit im Sportunterricht unter der Verwendung einer Fremdsprache leidet. Dennoch kann gesagt werden, dass sich das Fach „Bewegung und Sport“ durch den physischen und materiellen Kontext besonders für die Implementierung von CLIL eignet.

Schlagwörter in Deutsch

EAA / Englisch als Arbeitssprache / Bewegung und Sport / Fußball / Unterrichtsprojekt / Fremdsprachenerwerb / Lerngelegenheiten / englische Sprachkompetenz / CLIL-Projekt / fremdsprachlicher Input

Item Type: Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Author: Gruber, Karin
Title: Improving students’ foreign language competence through Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Physical Education
Subtitle: a case study conducted in a lower secondary school in Upper Austria
Umfangsangabe: 202 Seiten : Illustrationen
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Studiumsbezeichnung bzw.
Universitätslehrgang (ULG):
Lehramtsstudium UF Englisch UF Bewegung und Sport
Publication year: 2015
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Dalton-Puffer, Christiane
Assessor: Dalton-Puffer, Christiane
Classification: 17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.03 Theorie und Methoden der Sprach- und Literaturwissenschaft
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.23 Mehrsprachigkeit
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.06 Sprachwissenschaft: Allgemeines
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.40 Angewandte Sprachwissenschaft: Allgemeines
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.41 Sprachdidaktik
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.43 Zweitsprachenerwerb
18 Einzelne Sprachen und Literaturen > 18.04 Englische Sprache
76 Sport, Freizeit, Erholung > 76.14 Sportspiele
81 Bildungswesen > 81.51 Lernprozess
81 Bildungswesen > 81.75 Sekundarstufe
AC Number: AC13034746
Item ID: 39834
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

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