Universitätsbibliothek Wien

Vocabulary learning strategies

Fomicheva, Natalia Anatolyevna (2015) Vocabulary learning strategies.
Masterarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Smit, Ute

[img] PDF-File
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved

Download (1236Kb)
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30491.97712.536770-9
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30491.97712.536770-9

Link zu u:search

Abstract in English

Starting from the 1980s the topic of L2 vocabulary acquisition and instruction gained momentum in the SLA research. The goal of this Master thesis is to provide theoretical overview of such research on EFL vocabulary learning and teaching, in general, and on vocabulary learning strategies (VLS), in particular, and juxtapose its insights against practical applications thereof in the modern global textbooks. The theoretical overview has revealed the complex nature of L2 vocabulary learning and teaching due to numerous aspects to be taken into account (e.g. notion of vocabulary, aspects of word knowledge, different classifications of vocabulary and of VLS, psychological processes involved in vocabulary learning and teaching, individual differences of learners, etc.). The source of data consists of three EFL vocabulary textbook series, namely English Vocabulary in Use (4 books), Oxford Word Skills (3 books) and Focus on Vocabulary (2 books). In terms of methodology the current study is predominantly qualitative and is aimed at evaluating the above vocabulary series on the basis of a pre-selected checklist of evaluation criteria. Evaluation judgments have been made in accordance with the results yielded during the external evaluation of all books in the series and during the internal evaluation of one unit per book. The findings of this study demonstrate that writers of the EFL vocabulary textbooks in question seem to be aware of the current research but are cautious, though to a varying degree, to incorporate only a small part of the existing SLA research on vocabulary, VLS and teaching thereof into these textbooks.

Schlagwörter in Englisch

SLA / vocabulary / L2 vocabulary acquisition / L2 vocabulary instruction / EFL vocabulary learning / EFL vocabulary teaching / vocabulary learning strategies (VLS) / global textbooks / EFL vocabulary textbooks / English Vocabulary in Use / Oxford Word Skills / Focus on Vocabulary / evaluation / external evaluation / internal evaluation

Abstract in German

Beginnend in den 1980er Jahren has das Thema der L2 Vokabel Akquisition und Unterricht Fahrt im Bereich SLA Forschung aufgenommen. Das Ziel dieser Masterarbeit ist es einen theoretischen Überblick über die Forschung im Bereich EFL Vokabeltraining und Unterricht im Allgemeinen und für die Strategien zum Erlernen von Vokabel (VLS) im Speziellen zu verschaffen und die Erkenntnisse daraus der praktischen Anwendung in modernen globalen Lehrbüchern gegenüberzustellen. Der theoretische Überblick beschreibt die komplexe Natur des Erlernen und der Lehre der L2 Vokabel, die sich auf das Zusammenspiel einer Vielzahl von Aspekten zurückführen lässt (wie z.B. die Auffassung der Vokabel, Aspekte der Wortkenntnis, unterschiedliche Klassifikation der Vokabel und von VLS, psychologische Prozesse, die für den Lern- und Unterrichtsprozess relevant sind, individuelle Unterschiede der SchülerInnen usw.). Die für den empirischen Teil verwendete Datensammlung besteht aus drei Lehrbuchserien zu EFL Vokabel, nämlich „English Vocabulary in Use“ (4 Bücher), „Oxford Word Skills“ (3 Bücher) und „Focus on Vocabulary“ (2 Bücher). Die Methodik der aktuellen Studie ist hauptsächlich qualitativ. Die Auswertung der oben gennanten Vokabellehrbuchserien basiert auf einer vorausgewählten Checkliste von Evaluationskriterien und zielt auf Resultaten ab, die sich aus der externen Evaluation aller Bücher der Serien und der internen Evaluation jedes einzelnen Buches (ein Unit per Buch) ergeben. Die Erkenntnisse der Studie zeigen, dass die AutorInnen der angeführten EFL Vokabellehrbücher sich aktueller Studien bewusst sind, aber nur teilweise bzw. in Ansätzen und unterschiedlicher Ausprägung, einen kleinen Teil der bestehenden SLA Forschungsarbeit zum Thema Vokabel bzw. VLS und die Lehre davon in die Lehrbücher integrieren.

Schlagwörter in Deutsch

Vokabel / Strategien zum Erlernen von Vokabel / Evaluation / EFL Vokabellehrbücher

Item Type: Hochschulschrift (Masterarbeit)
Author: Fomicheva, Natalia Anatolyevna
Title: Vocabulary learning strategies
Subtitle: an evaluation of EFL vocabulary textbooks
Umfangsangabe: 94 S. : graph. Darst.
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Studiumsbezeichnung bzw.
Universitätslehrgang (ULG):
Masterstudium English Language and Linguistics
Publication year: 2015
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Smit, Ute
Assessor: Smit, Ute
Classification: 80 Pädagogik > 80.00 Pädagogik: Allgemeines
AC Number: AC12614272
Item ID: 36805
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

Urheberrechtshinweis: Für Dokumente, die in elektronischer Form über Datennetze angeboten werden, gilt uneingeschränkt das österreichische Urheberrechtsgesetz; insbesondere sind gemäß § 42 UrhG Kopien und Vervielfältigungen nur zum eigenen und privaten Gebrauch gestattet. Details siehe Gesetzestext.

Edit item (Administrators only) Edit item (Administrators only)