Universitätsbibliothek Wien

Principles of designing an English course in a kindergarten setting in Vienna

Kreuz, Elisabeth (2013) Principles of designing an English course in a kindergarten setting in Vienna.
Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Dalton-Puffer, Christiane

[img] PDF-File
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved

Download (1272Kb)
DOI: 10.25365/thesis.30040
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-29877.09698.559562-0

Link zu u:search

Abstract in English

Against the backdrop of language policy and the increasing demand for English courses in kindergartens, this thesis aims at contributing to the quality of early foreign language teaching (EFLT). Principles for teaching English to young learners (TEYL) are formulated based on literature research and expert interviews. Furthermore, this thesis offers background information on the teaching context, the target group of learners and the process of course design in order to offer a toolkit for those planning to teach English at kindergarten. Insights from English Language Teaching (ELT), developmental psychology, elementary pedagogy and the practical expertise of three teachers to young learners are drawn together in order to arrive at cornerstones for designing a quality English course for a kindergarten setting in Vienna. The results of this investigation show that due to young learners’ characteristics, teaching a foreign language effectively to preschool learners requires different approaches and techniques.

Schlagwörter in Englisch

ELT / Methodology / Teaching English to Young Learners / TEYL / Early Foreign Language Learning / EFLL / Course Design / Child Learner / Teaching Children

Abstract in German

Vor dem Hintergrund der Sprachenpolitik und des zunehmenden Bedarfs an Englischkursen im Kindergarten ist das Ziel dieser Diplomarbeit, zur Qualität von frühem Fremdsprachenunterricht beizutragen. Basierend auf Recherche Einschlägiger Literatur und Experteninterviews werden Prinzipien für das frühe Fremdsprachenlehren formuliert. Des Weiteren fasst diese Diplomarbeit relevante Hintergrundinformation über den Unterrichtskontext, die Zielgruppe und den Prozess der Kursentwicklung zusammen. Diese Informationen sollen als Werkzeug für die Entwicklung von hochwertigen Sprachkursen im Kindergarten dienen. Erkenntnisse aus der Fremdsprachenvermittlung, der Entwicklungspsychologie, der Elementarpädagogik und der Expertise dreier Lehrerinnen bilden das Fundament dieser Arbeit. Das Ergebnis zeigt, dass es für einen effektiven Fremdsprachenunterricht im Kindergarten nötig ist, bekannte Vermittlungstechniken und Methoden an die Bedürfnisse der jungen Zielgruppe anzupassen.

Schlagwörter in Deutsch

Elementarpädagogik / Englisch im Kindergarten / frühe Fremdsprachenvermittlung / Course Design / Sprachkurs / Sprachförderung / kindliche Lernformen

Item Type: Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Author: Kreuz, Elisabeth
Title: Principles of designing an English course in a kindergarten setting in Vienna
Umfangsangabe: 133 S.
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Publication year: 2013
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Dalton-Puffer, Christiane
Assessor: Dalton-Puffer, Christiane
Classification: 18 Einzelne Sprachen und Literaturen > 18.04 Englische Sprache
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.22 Sprachlenkung, Sprachpolitik
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.31 Spracherwerb
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.41 Sprachdidaktik
80 Pädagogik > 80.03 Methoden und Techniken der Pädagogik
80 Pädagogik > 80.57 Interkulturelle Erziehung
81 Bildungswesen > 81.13 Bildungsplanung
81 Bildungswesen > 81.73 Vorschulerziehung
AC Number: AC11745108
Item ID: 30040
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

Urheberrechtshinweis: Für Dokumente, die in elektronischer Form über Datennetze angeboten werden, gilt uneingeschränkt das österreichische Urheberrechtsgesetz; insbesondere sind gemäß § 42 UrhG Kopien und Vervielfältigungen nur zum eigenen und privaten Gebrauch gestattet. Details siehe Gesetzestext.

Edit item (Administrators only) Edit item (Administrators only)