Universitätsbibliothek Wien

English pronunciation training in the language laboratory at the University of Vienna

Müller, Albert (2012) English pronunciation training in the language laboratory at the University of Vienna.
Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Smit, Ute

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URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30040.75095.503264-4
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Abstract in English

The main focus of this thesis are the learner needs and factors of motivation of pronunciation students in the language laboratory. An empirical study was carried out among the students at the Department of English at the University of Vienna. The results show that the language laboratory is accepted by students and that diversified programmes and a dedicated tutor are among the major factors of motivation. Learners value the possibility of practising in an environment where repetition and self-correction are possible, and where each student can work undistracted. Especially the feedback by the laboratory tutor and the possibility of training the ear have been confirmed as being positive aspects of language laboratory pronunciation work. Moreover, the thesis shows that students generally wish to work on their pronunciation and also discusses differences between specific learner groups (future teachers, BA students).

Schlagwörter in Englisch

language laboratory / pronunciation / motivation / pronunciation teaching / pronunciation learning / articulatory setting

Abstract in German

Das zentrale Thema der vorliegenden Arbeit sind die Bedürfnisse der Aussprache- lernenden im Sprachlabor, sowie deren Motivation ihre englische Aussprache zu verbessern. Dazu wurde am Institut für Anglistik und Amerikanistik der Universität Wien eine empirische Studie durchgeführt. Diese zeigt, dass die Studierenden das Sprachlabor als Unterrichtsmethode schätzen. Eine bemühte Lehrperson und abwechslungsreiche Laborprogramme tragen stark zur Motivation der Lernerinnen und Lerner im Sprachlabor bei. Besonders geschätzt werden an der Laborarbeit die Möglichkeiten zur Selbstkorrektur und zum individuellen Arbeiten. Darüber hinaus zeigt diese Arbeit, dass Studierende ihre englische Aussprache generell verbessern wollen und behandelt auch mögliche Unterschiede zwischen verschiedenen Gruppen innerhalb der Lernenden (LehramtskandidatInnen, Bachelor-StudentInnen).

Schlagwörter in Deutsch

Sprachlabor / Aussprache / Motivation / Ausspracheunterricht / Artikulationsbasis

Item Type: Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Author: Müller, Albert
Title: English pronunciation training in the language laboratory at the University of Vienna
Subtitle: an analysis of students' needs and motivation
Umfangsangabe: 147 S. : Ill., graph. Darst.
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Publication year: 2012
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Smit, Ute
Assessor: Smit, Ute
Classification: 17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.41 Sprachdidaktik
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.31 Spracherwerb
AC Number: AC10702053
Item ID: 24460
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

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