Universitätsbibliothek Wien

Class size effects and the educational production function in Austrian schools

Topf, Michael (2012) Class size effects and the educational production function in Austrian schools.
Magisterarbeit, University of Vienna. Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
BetreuerIn: Zulehner, Christine

[img]
Preview
PDF
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved

Download (888Kb)
DOI: 10.25365/thesis.21580
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30417.65159.442769-8

Link zu u:search

Abstract in English

I determine the effect of socioeconomic factors, class size and differences in school types for the Austrian schooling system on reading performance. By using two large scale datasets mixed evidence on the class size effect was found. While there is no measured class size effect in the PISA study I found positive effects of smaller classes for students in primary schools. As an instrumental variable technique I used a grade average class size approach for the PISA dataset and a regression discontinuity design for the PIRLS dataset. As a consequence, if further research confirms the trend found in this paper, I suggest a further differentiation of class size between grades.

Schlagwörter in Englisch

class size effects / educational production function / PISA / PIRLS / instrumental variable

Abstract in German

In dieser Arbeit wird der Einfluss von sozioökonomischen Aspekten, der Klassengröße und der Einfluss unterschiedlicher Schultypen auf die Leseleistung österreichischer Schüler bestimmt. Der Effekt der Klassengröße auf den Schulerfolg variiert stark zwischen den Datensätzen. Während in der PISA Studie kein Effekt festgestellt werden konnte, zeigt sich im PIRLS Datensatz ein signifikant positiver Effekt von kleineren Klassen. Als Instrumentalvariable wurden Durchschnittsklassengröße für die PISA Studie und ein Regressionsdiskontinuitätsdesign für die PIRLS Studie verwendet. Aufgrund dieser Ergebnisse wird vorgeschlagen, wenn weitere Studien den ermittelten Trend bestätigen, eine größere Differenzierung der Klassengröße zwischen Schulstufen vorzunehmen.

Schlagwörter in Deutsch

Klassengrößeneffekte / Bildungsproduktionsfunktion / PISA / PIRLS / Instrumentalvariable

Item Type: Hochschulschrift (Magisterarbeit)
Author: Topf, Michael
Title: Class size effects and the educational production function in Austrian schools
Umfangsangabe: 72 S. : graph. Darst.
Institution: University of Vienna
Faculty: Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Publication year: 2012
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Zulehner, Christine
Assessor: Zulehner, Christine
Classification: 83 Volkswirtschaft > 83.99 Volkswirtschaft: Sonstiges
AC Number: AC09422152
Item ID: 21580
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

Urheberrechtshinweis: Für Dokumente, die in elektronischer Form über Datennetze angeboten werden, gilt uneingeschränkt das österreichische Urheberrechtsgesetz; insbesondere sind gemäß § 42 UrhG Kopien und Vervielfältigungen nur zum eigenen und privaten Gebrauch gestattet. Details siehe Gesetzestext.

Edit item (Administrators only) Edit item (Administrators only)