Universitätsbibliothek Wien

The developmental sequence of communication strategies

Mollay, Barbara (2011) The developmental sequence of communication strategies.
Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Dalton-Puffer, Christiane

[img]
Preview
PDF
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved

Download (977Kb)
DOI: 10.25365/thesis.18071
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-29812.98343.446965-0

Link zu u:search

Abstract in English

The paper at hand addresses what Elaine Bialystok (1990: vii) referred to as “a very simple problem” which is: How do foreign language learners of English manage to communicate in spite of their not fully developed language competence. The answer to this question is relatively simple on first glance – they use a certain set of strategies. These strategies are usually referred to as communication strategies and as such defined as those strategies of language use which assist the individual in solving various problems he or she might experience in foreign language production. Recent research on the topic in question has shown that learners at different proficiency levels use those strategies differently. The present study investigates how Austrian foreign language learners use communication strategies in their everyday classroom interactions. To render a comprehensive picture on the subject matter, language production by two learner groups who are at different stages in their interlanguage development have been investigated and the findings analysed with regard to a framework based on Faerch and Kasper’s (1983) and Elaine Bialystok’s (1983) work. The results of the study were similar to findings previously obtained. Communication strategy use by high and low proficiency learners differs with regard to quality and quantity, i.e. beginning learners display a tendency to use a higher number and a different type of communication strategies then more advanced learners. Furthermore, the data also indicates that when it comes to the use of individual communication strategies, beginning and advanced learners appear to use the particular strategies for different reasons.

Schlagwörter in Englisch

communication strategies / CLIL / content and language integrated learning / English as a foreign language / English language teaching / Austria

Abstract in German

Die vorliegende Arbeit beschäftigt sich mit Unterschieden, die in Bezug auf die Verwendung von Kommunikationsstrategien (communication strategies) zwischen Lernergruppen, die sich an verschiedenen Stadien ihrer Fremdsprachenentwicklung befinden, auftreten. Um die Sprachproduktion in einem möglichst natürlichen Umfeld zu beobachten, wurde Unterrichtsdiskurse in CLIL (content and language integrated learning) bzw. EaA (Englisch als Arbeitssprache) Lernumgebungen aufgezeichnet und analysiert. Die Arbeit umfasst einen theoretischen, sowie einen empirischen Teil. Der theoretische Teil beschäftigt sich mit verschiedenen theoretischen Konzeptionen und Definitionen sowie verschiedenen Arten von Strategien, insbesondere Kommunikationsstrategien und vergleicht diese miteinander. Im Laufe des empirischen Teils wird der Frage nachgegangen, inwiefern sich Anfänger und fortgeschrittene Lernende in Bezug auf die Verwendung von Kommunikationsstrategien unterscheiden. Die im Rahmen der Studie erzielten Ergebnisse lassen darauf schließen, dass Lernende die sich an verschiedenen Stadien ihrer Fremdsprachentwicklung befinden nicht nur in Bezug auf die Quantität und Qualität der verwendeten Kommunikationsstrategien variieren sondern auch teils, ähnliche Strategien für unterschiedliche Zwecke verwenden.

Schlagwörter in Deutsch

Englisch als Arbeitssprache / Englisch als Fremdsprache / Kommunikationsstrategien in der Fremdsprache / Strategien im fremdsprachlichen Unterricht / Entwicklung

Item Type: Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Author: Mollay, Barbara
Title: The developmental sequence of communication strategies
Subtitle: an investigation into CLIL classrooms
Umfangsangabe: 130 S.
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Publication year: 2011
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Dalton-Puffer, Christiane
Assessor: Dalton-Puffer, Christiane
Classification: 18 Einzelne Sprachen und Literaturen > 18.04 Englische Sprache
AC Number: AC09389152
Item ID: 18071
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

Urheberrechtshinweis: Für Dokumente, die in elektronischer Form über Datennetze angeboten werden, gilt uneingeschränkt das österreichische Urheberrechtsgesetz; insbesondere sind gemäß § 42 UrhG Kopien und Vervielfältigungen nur zum eigenen und privaten Gebrauch gestattet. Details siehe Gesetzestext.

Edit item (Administrators only) Edit item (Administrators only)