Universitätsbibliothek Wien

Comparison of grammar in Austrian and Spanish English language

Kamhuber, Philipp (2010) Comparison of grammar in Austrian and Spanish English language.
Diplomarbeit, University of Vienna. Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
BetreuerIn: Dalton-Puffer, Christiane

[img]
Preview
PDF
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved

Download (4Mb)
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30337.00719.814854-2
URN: urn:nbn:at:at-ubw:1-30337.00719.814854-2

Link zu u:search

Abstract in English

The topic of this diploma thesis is the comparison of Austrian and Spanish ELT textbooks in respect to grammar teaching. In the first part of this paper, approaches and methods in foreign language teaching are introduced and criteria relevant for the analysis of grammar in ELT textbooks are derived from them. Further, a number of additional criteria analyzing grammar at a more general level are included in the analysis of this paper as well. For the textbook analysis, which is presented in the second part of this paper, two ELT textbooks written for the Austrian market and two ELT textbooks written for the Spanish market have been chosen. It will be analyzed if the four ELT textbooks follow the principles of one single approach or method or of more than one approach or method to language teaching. Further, it will be analyzed to what extent the ELT textbooks adhere to these principles and if the recommendations made in the Austrian curriculum concerning the teaching of foreign languages are fulfilled in the ELT textbooks. Finally, it will be analyzed if there are any differences in terms of grammar teaching between the Austrian and the Spanish ELT textbooks analyzed in this paper.

Schlagwörter in Englisch

textbook / textbookanalysis / grammar / Austria / Spain / English language teaching

Abstract in German

In dieser Diplomarbeit werden Schulbücher für den Englischunterricht aus Österreich und Spanien im Bezug auf die darin enthaltene Grammatik verglichen. Es werden zuerst theoretische Ansätze und Methoden für den Fremdsprachenunterricht vorgestellt, die für die Analyse von Grammatik in Schulbüchern relevant sind. Von diesen Ansätzen werden Kriterien abgeleitet anhand derer die Schulbuchanalyse durchgeführt wird. Es wird analysiert auf welcher Methode oder auf welchen Methoden die einzelnen Schulbücher basieren und ob es Unterschiede zwischen den österreichischen und den spanischen Englischschulbüchern gibt.

Schlagwörter in Deutsch

Schulbuch / Grammatik / Schulbuchanalyse / Englischschulbuch / Spanien / Österreich

Item Type: Hochschulschrift (Diplomarbeit)
Author: Kamhuber, Philipp
Title: Comparison of grammar in Austrian and Spanish English language
Umfangsangabe: 124 S. : Ill., graph. Darst.
Institution: University of Vienna
Faculty: Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Publication year: 2010
Language: eng ... Englisch
Supervisor: Dalton-Puffer, Christiane
Assessor: Dalton-Puffer, Christiane
Classification: 17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.41 Sprachdidaktik
AC Number: AC08588803
Item ID: 14137
(Das PDF-Layout ist ident mit der Druckausgabe der Hochschulschrift.)

Urheberrechtshinweis: Für Dokumente, die in elektronischer Form über Datennetze angeboten werden, gilt uneingeschränkt das österreichische Urheberrechtsgesetz; insbesondere sind gemäß § 42 UrhG Kopien und Vervielfältigungen nur zum eigenen und privaten Gebrauch gestattet. Details siehe Gesetzestext.

Edit item (Administrators only) Edit item (Administrators only)